{description}

Arrangörshandbok

Inför teaterbesöket

  • Affischer och marknadsföringsmaterial försöker vi leverera senast tre veckor innan speldagen. Allt marknadsföringsmaterial beställs genom marknadsavdelningen på teatern, Birgitta: 0910-71 56 11 och Sofia: 0910-71 56 02.
  • Mun-mot-mun-metoden ger den allra bästa effekten att få ut information. Försök gärna att ta vara på möjligheten att berätta om kommande teaterkväll i olika sammanhang, t ex på föreningsmöten, på arbetsplatser eller vid fikabordet.
  • Ta för vana att kolla in föreställningens sida här på vår webb för att få den senaste texten, pressklippet, bilderna och filmerna. Även vår Facebooksida brukar flöda över med bra presscitat och bilder runt våra premiärer.
  • Senast två veckor innan speldagen skickar scenmästaren teknisk rekvisition om föreställningen. De tekniska anvisningarna skall läsas ordentligt, de handlar bland annat om ankomsttider, bärhjälp, el, osv. Ring gärna till scenmästaren om ni har funderingar kring den tekniska rekvisitionen. Det är alltid lättare att klara ut eventuella problem i förväg än när vi väl är på plats för att bygga.
  • Några dagar före speldagen tar turnéledaren kontakt med arrangören för att kolla om något är oklart och vem som tar emot den tekniska personalen.

Under teaterbesöket

  • Arrangören ska vara närvarande när teatern kommer. Se till att det antal bärhjälp som teatern behöver finns på plats. Det är viktigt att scenarbetet kommer igång och utförs på utsatt tid som står i tekniska anvisningar. 
  • Arrangören som är arbetsmiljöansvarig måste informera scenarbetarna i förväg om arbetstider, arbetets karaktär och om säkerhetsfrågor. 
  • Den lokala personalen betalas av arrangören. Om föreställningen måste ställas in eller försenas på grund av att scenarbetsstyrkan ej är fulltalig måste ordinarie gage samt alla extrakostnader för övertid betalas av arrangören.
  • Scenarbete innebär ofta att lyfta tunga saker, därför bör scenarbetaren vara vid god hälsa och i rätt ålder. Observera bestämmelserna om minderåriga i arbetslivet (AFS 1990:19). Scenarbetare under 16 år är ej lämpliga. Observera t ex att personer under 18 år ej får arbeta efter kl.22.00.
  • När vi kommer måste lokalen/scenen vara helt tom och städad, logerna preparerade och städade, lastintag fritt och vid behov snöröjt och sandad och för övrigt allting klart för inlastning och uppmontering av vår dekor och utrustning. Samtliga lingångar ska vara tomma vid vår ankomst. Statens Anläggningsprovnings besiktningsprotokoll avseende lingångssystemet, där sådant finnes, ska finnas tillgänglig på scenen. 
  • Arrangör kommer tillsammans med turnéledare överens om praktiska frågor som t ex paus, programförsäljning osv.
  • Arrangör ska vara på plats 1 tim innan föreställningen och se till att alla förberedelser för teaterföreställningen är klara. Biljettkassa, insläpp, mm. 
  • Efter föreställningen behövs bärhjälpen igen för att tillsammans med teaterns personal riva och lasta dekoren.
  • Efter föreställningen behöver turnéledaren veta publikantalet eftersom vi för statistik både för vår egen del och för den royalty som teatern skall betala till förlaget.

Tveka aldrig att kontakta oss på teaterns marknadsavdelning om det är något som känns oklart!

Lycka till med arrangemanget!

Med vänliga hälsningar,

Birgitta Bergmark, marknads- och pressansvarig Västerbottensteatern
birgitta.bergmark@vasterbottensteatern.se
Tel: 0910-71 56 11

Kristina Bygdén, vikarierande kommunikatör, grafisk formgivare och webbansvarig Västerbottensteatern
kristina.bygden@vasterbottensteatern.se
Tel: 0910-71 56 02