Från klosterskola till Cabaré-scenerna; Iförd sin exklusiva leopardpäls förflyttade sig Frida Uhl mellan Paris, London, New York och Berlin. Hennes liv var kantat av skandaler och halsbrytande projekt.
Frida Uhl var en allkonstnär och en hårt arbetande teater- och konstkritiker, idag mer känd för att vara ”Strindbergs andra hustru” än hur hon påverkade den moderna litteraturen och kulturlivet. I denna föreställning dramatiseras hennes spännande liv.
Hon hävdade kvinnans rätt till sexuell frigjordhet och intellektuellt skarpsinne. Inom scenkonsten var hon en pionjär med fingertoppskänsla för de nya strömningarna. Hon startade Cabaré-scener och skapade nätverk för konstnärer, artister och näringsidkare. Hon översatte sina älskares texter till flera olika språk och skapade arbetstillfällen för dem runt om i världen. I slutet av sitt liv flyttar hon till USA där hon håller föreläsningar om August Strindberg och där hon upptäcker det allra senaste nya mediet: – filmen!
Genom att dramatisera delar ur Fridas liv tagna från hennes egna anteckningar, brev och texter vill Strindbergs intima teater belysa hennes enastående arbete, hennes mod och hur hon visar riktningen för oss mot förnyelse och utveckling in i framtiden. Inom scenkonsten var hon en pionjär med fingertoppskänsla för de nya strömningarna; hon startade cabaretscener och skapade nätverk för konstnärer, artister och näringsidkare. Under sina resor översatte hon sina mäns texter till flera olika språk (bl.a. Strindbergs Vetenskapliga skrifter till engelska) och skapade arbetstillfällen för dem runt om i världen. Hon fick också två barn: Friedrich (med Frank Wedekind) och Kerstin (med August Strindberg).
Lunchteater kl. 12:00 – mat från 11:30: Krämig svampsoppa med timjanolja. Ingår mjukt bröd, fröer, kaffe och torrkaka.
Middagsteater kl. 18:00 – mat från 17:15: Henriks goda köttsoppa med klimp. Ingår baguette, smör, ost, kaffe och torrkaka.
IN ENGLISH:
16-17 February, Frida Uhl
Dramatization of Frida Uhl’s life. She is one of many forgotten professional women who purposefully and riskily fought for artistic freedom and women’s rights.
Presscitat:
”Så blir Strindbergs Intima teater åter en avantgardescen som ifrågasätter den stora institutionen.”
”Det är en mycket petterssonsk och därmed sevärd uppsättning.”
…”en icke-realistisk spelstil som talar med publiken och fyller scenen med en intelligent humor som bubblar av uppror mot alla konventioner.”
”Strindbergs andra fru går igen med bravur”
/SvD
”en helt oemotståndlig attack i uttrycket”
/Expressen