Berättelsen om Jan och Kattrina i Skrolycka och deras älskade dotter Klara-Gulla
Se föreställningen via VBT Play!
Jan och Kattrina är nog fattiga, men sin stuga har de och sin älskade dotter Klara Fina Gulleborg! En sol och en glädje har hon varit alltsedan hon föddes för sjutton år sedan, kvicktänkt och vacker och med en obeskrivlig tur. När den nye husbonden vill ha betalt för marken där deras stuga står, erbjuder sig Klara-Gulla att resa åt Stockholm för att tjäna ihop det som behövs.
Och jo, pengarna skickar hon men själv blir hon kvar i stan. Hemma i Askedalarna börjar skvallret gå om hur hon egentligen fick ihop de där pengarna. Men Jan tyder tecknen och skapar sin egen sanning om vad som hänt, dottern har blivit upphöjd till kejsarinna -och därmed är ju han en kejsare! Han slutar gå på dagsverke, Kattrina får försörja dem båda, varje dag väntar han på bryggan på dotterns härliga återkomst. När Klara-Gulla väl återvänder efter femton långa år, blir inget som det var tänkt …
I Västerbottensteaterns föreställning är det Jan och Kattrina som tillsammans berättar om vad som hände, om hjärtan som kom till liv och bultade av sorg och längtan. Det handlar om föräldrar och barn, om att lämna och komma tillbaka, om försoning och skuld, och om en kärlek som är så stor att den både bär och förgör.
Ela Baumann, som gjorde koreografin till sommarteatern Tre Kärlekar är tillbaka och tillsammans med Caj Nyqvist skapar de föreställningens rörelse och musik. På scenen står radarparet från Släktkalaset, Mikael Lindgren och Anna ”Pluck” Söderling.
ENG: The Emperor of Portugallien. The story of Jan and Kattrina in Skrolycka and their beloved daughter Klara-Gulla. After a novel by the famous author and Nobel recipent Selma Lagerlöf. In Swedish.
PRESSKLIPP
Fascinerade med Västerbottensteaterns Kejsaren av Portugallien är hur suveränt nytänket i den nedbantade tolkningen fungerar i Åsa Ekbergs knivskarpa regi. Med perfekt timing i samspelet och full kontroll över varje
karaktär växlar skådespelarna mellan sina roller… Västerbottensteaterns Kejsaren av Portugallien drabbar med stor värme och starka porträtt. Se den! – Yvonne Rittvall, Västerbottens Folkblad
Berörande version av Selma Lagerlöfs klassiker …ensemblen träffar rätt på skälvande smärtpunkter.
För att en sådan premiss ska fungera, att två personer gestaltar alla roller, krävs skickliga skådespelare. Och det är precis vad Mikael Lindgren och Anna Söderling är. Med små medel, förändrade röstuttryck och kostymdetaljer skiftar de mellan Jan och Klara Gulla, Kattrina och Notbindar-Ola sömlöst och utan avbrott i känslostämningen.
I slutändan handlar Västerbottensteaterns ”Kejsarn av Portugallien” lika mycket om moderskärlek, som om faderskärlek. – Maria Vallin, Norran
En kejsare full av kärlek. …det som gör uppsättningen så rik är här en skådespelarduo av yppersta klass.
I snabba rollbyten bjuder Anna Söderling på både stor komediennekvalitet och mera finstilta rolltolkningar – en höjdare är när hon gör notbindaren Ola i rapp ordväxling med Jan, med slängande mössa som fördelare av roll och ord. Det stora är hela tiden kärleken i triangeln Jan, Kattrina och Klara-Gulla. Det gör adressen in i samtiden starkare; hur svår och stark kraft kärleken är, hur oändligt långt vi är beredda att gå, i varje riktning av det mänskliga, för dem vi älskar. – Sara Meidell, Västerbottens Kuriren