Av Dag Thelander efter Sara Lidmans romansvit med musik av Per Wickström och regi av Bobo Lundén.
Året är 1894. I enskild cell på Långholmens fästning sitter Didrik Mårtensson från Lillvattnet. I många år var han sin hembygds hjälte: handelsföreståndare, ordförande i kommunalstämman och förkämpe för bygget av järnväg genom Norrland. Nu är allt det förbi.
I ensamheten går han igenom hela historien igen, håller rättegång över sig själv för att bevisa sin oskuld. Runt honom trängs människorna som spelat avgörande roller i hans liv. Hustrun Anna-Stava, föräldrarna och syskonen, den underbare konsul Lidstedt, den livsfarliga Hagar och alla de andra. Ibland spelar de lydigt de roller de har i Didriks minne. Ibland kommer de för att trösta. Oftare för att anklaga.
I samband med att Sara Lidman skulle fyllt 100 år under 2023 sätter Västerbottensteatern i samarbete med Östfronten upp författarens mästerverk Jernbanan (del 1-5). Boksviten är inspirerad av både hennes egen släkts och Västerbottens historia och hyllades och prisbelönades när den kom ut mellan åren 1977 och 1985. Teaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén regisserar återigen – efter succén med Musikanternas uttåg – och den musikdramatiska scenversionen är signerad Dag Thelander och Per Wickström, duon bakom bl a hyllade föreställningarna Trollkarlen från Chicago och Vansinnets historia.
Det här blir musikdramatisk teater på ett sätt som tidigare inte gjorts på Västerbottensteatern. Dag Thelander har på ett lekfullt och inspirerande sätt kokat ned Sara Lidmans fem böcker till två och en halv timma musikteater med nyskriven musik av Per Wickström.
– Mer än hälften av texten sjungs och vävs ihop av sju sjungande och berättande skådespelare på ett sätt som jag hoppas får Sara att le i sin himmel, berättar föreställningens regissör Bobo Lundén.
Läs mer i vårt pressmeddelande.
Pressbilder i pressrummet.
TIPS! 11 OKTOBER. BAKOM KULISSERNA – JERNBANAN.
THE RAILROAD
Musical theater based on Sara Lidman’s novel suite ”Jernbanan”. About the struggle to get a railway to the northern parts of Sweden in the early 20th century.
The year is 1903. Didrik Mårtensson from Lillvattnet sits in a solitary cell at Långholmen’s fortress. For many years he was the hero of his hometown: director of commerce, chairman of the municipal assembly and leader of the construction of a railway through Norrland. Now all that is over.