Gå direkt till textinnehållet

Nöd och död i Norrland

Under åren 1918-1920 spreds spanska sjukan över världen. Det var en allvarlig influensapandemi som kom i vågor och skördade många dödsoffer. I Sverige blev den sista sjukdomsvågen, som framför allt drabbade norra Sverige, särskilt allvarlig. Elisabeth Engberg berättar om det dramatiska influensautbrottet i Arjeplog vårvintern 1920 och funderar över likheter och skillnader mellan pandemier förr och nu.
Foto: Järnvägsmuseet.

Datum och tid: 2026-10-16 14:00 – 15:00

Plats: Brandellsalen på Stiftsgården
Ort: Skellefteå
Biljettlänk:
Biljettpris: Fri entré

Medverkande: Elisabeth Engberg

Arrangör: Svenska kyrkan Skellefteå

 

  1. Brandellsalen på Stiftsgården